Beweeg ik wel genoeg? Zit ik niet te veel?

15 maart, 2021

Blogarchief

Actief zijn is sleutel voor een goede gezondheid, nu meer dan ooit. Wie voldoende beweegt en niet urenlang stilzit, doet een hele resem voordelen. Op fysiek én mentaal vlak. Maar vanaf wanneer beweeg je ‘voldoende’ en zit je niet té veel?

In samenwerking met een Vlaamse expertengroep geeft het Vlaams Instituut Gezond Leven duidelijk antwoord op die vragen, op basis van de nieuwe WHO-aanbevelingen voor beweging en minder lang stilzitten. Van baby’s tot ouderen: iederéén kan ermee aan de slag. Ook mensen met een beperking of chronische aandoening.

Mensen die kampen met een chronische aandoening doen er goed aan om te bewegen. Want er is bewijs dat beweging je gezondheid kan verbeteren bij bepaalde ziektes.

Regelmatig bewegen kan ook ziektes zoals diabetes, dementie, hart- en vaatziekten, darmkanker, depressie… voorkómen.

Da’s niet alles. Een actief leven betekent ook: een betere nachtrust, een gezonder gewicht, en je voelt je beter in je vel. En volgens recent onderzoek versterkt regelmatig bewegen je immuunsysteem tegen overdraagbare infectieziektes. Geen onbelangrijk detail in coronatijden!

Bij ouderen specifiek zorgt beweging ook voor een beter evenwicht en minder valongelukken. En dat zijn maar een paar voordelen, er zijn er veel meer! Je leest en ziet alle voordelen hier.

Ga dus ook volop voor wandelen , fietsen, … kortom, voor bewegen in het groen. Zeker als natuur dat extra duwtje in de rug betekent voor jou.

Weet wel: de aanbevelingen voor beweging en minder lang stilzitten geven een richting. Die moet je zeker niet in 1-2-3 bereiken. Integendeel. Het is belangrijk om stap voor stap naar de aanbevelingen toe te groeien. Op jouw eigen ritme. Verhoog bijvoorbeeld stilletjes aan de frequentie (bv. van 2 naar 3 dagen), de duur (bv. 5 tot 15 minuten extra) en (dan pas) de intensiteit van beweging, verspreid over de week.

Laat je leiden door de bewegingsdriehoek: je kompas voor een beweeglijker leven. Voor een gezond leven is een gezonde mix van bewegen, staan en zitten belangrijk. De bewegingsdriehoek en zijn tips tonen wat die mix zoal inhoudt. Jij, je (klein)kind, je partner: iedereen kan ermee aan de slag.

Kom je (nog) niet aan de aanbevelingen? Omdat je gezondheid of beperking dat misschien niet toelaat? Geen paniek. Het komt erop neer zoveel mogelijk te bewegen binnen wat mogelijk is: elke stap of minuut telt!

Bekijk hier de aanbevelingen.

Recente blogs