Beweeg meer tijdens je werkdag

24 februari, 2020

Blogarchief

Heb jij na een lange werkdag geen energie of tijd meer over voor een beweegmomentje? Probeer dan deze 6 tips voor meer beweging tijdens je werkdag.

  1. Ga voor persoonlijk contact. Tijd om af te kicken van de eindeloze reeks e-mails. Wil je je collega’s iets vragen? Stap dan even op hen af. Wandel eens naar een andere afdeling. Het bevordert niet alleen het sociale contact maar ook je gezondheid. Werk je in een groot bedrijf? Gebruik een fiets of een step om je te verplaatsen.

  2. Neem de trap in plaats van de lift. Traplopen is een complete work-out,  waarbij je zo’n 200 spieren gebruikt en dubbel zo veel calorieën verbrandt als met joggen.

  3. Heb je kort iets te bespreken met iemand? Maak dan samen een wandeling in de buitenlucht. Dat bevordert de creativiteit, verhoogt het contact en leidt sneller tot beslissingen. Wandelingen zijn ideaal om eenvoudige informatie over te brengen of om ‘out of the box’ na te denken over oplossingen voor een probleem. Hou wel het aantal deelnemers beperkt tot maximum 3 personen.

  4. De middagpauze is het ideale moment om even de benen te strekken. Wandelen is eenvoudig, gratis en vrijwel iedereen kan het. Het is gezond, rustgevend en zorgt voor een frisse start van de werknamiddag. Breng toffe routes in de omgeving van je werk in kaart en deel die met collega’s.

  5. Een korte pauze? Even wachten op een collega? Waarom gebruik je dat moment niet om te bewegen? Even bewegen kan altijd en overal, zelfs als je zit. Bovendien zorgen beweegtussendoortjes ook voor een mentale break. Train bijvoorbeeld al zittend je schouderspieren door je armen naast je te strekken en kleine rondjes te maken met je handen. Of doe enkele squats terwijl je op je koffie wacht.

  6. Vraag aan je werkgever om te investeren in stabureau’s. Ideaal is afwisselend een half uur zittend en een half uur rechtstaand werken. Geen budget voor stabureau’s? Ga dan voor rechtstaand vergaderen rond een hoge tafel. Je vuilbak, printer en drankjes op een centrale plaats groeperen, kan er ook voor zorgen dat je regelmatig staan en zitten afwisselt.

Meer info en tips: www.gezondleven.be

Foto: Getty Images - Barack Obama en Angela Merkel vergaderen al wandelend.

Recente blogs