Blijven bewegen tijdens thuiswerk

9 februari, 2021

Blogarchief

Bestond jouw dagelijks beweegmoment grotendeels uit je verplaatsen naar het werk? En is dit met het verplichte thuiswerk helemaal weggevallen? Of zat je sowieso al veel te veel stil gedurende je werkdag? Dringend tijd om ook tijdens je thuiswerkdag wat beweging in te bouwen. En dat gaat makkelijker dan je denkt.

Strek de beentjes af en toe en wisselwerk

Het is heel gezond om lange periodes van zitten elk halfuur te doorbreken. Ook thuis. Want als je elk half uur rechtstaat, wat rondstapt en beweegt, voel je je minder moe en zit je beter in je vel. Daarom raden we aan om te ‘wisselwerken’, of: om het half uur even recht te staan. 

Misschien kan je bepaalde taken rechtstaand aan je keukenaanrecht of op de strijkplank doen? Maak er een gewoonte van om tijdens telefoongesprekken recht te staan en rond te wandelen. Of doe na het beantwoorden van een mail een bewegingstussendoortje of stretchoefening . Ga af en toe een glas water halen of doe een korte oefening terwijl je zit. Heb je een trap in huis? Een paar keer op en neer brengt je goed in beweging. En denk ook eens aan de trampoline in de tuin, als je die hebt!

Voor wie makkelijk vergeet om recht te staan, kan een wearable, app of timer op je smartphone je helpen. Stel dit zo in zodat je eraan wordt herinnerd af en toe recht te staan.

Tips nodig om te wisselwerkenKijk hier eens.  

Wanneer je zit, let dan op je houding 

Sommige taken gaan helaas moeilijk rechtstaand, en dan kan het gebeuren dat je lange tijd stilzit. Op kantoor is er meestal veel aandacht voor ergonomie, met bijvoorbeeld speciale muismatten, bureaustoelen en verstelbare bureaus. Thuis is dat misschien anders. Een volledige thuiswerkdag aan de keukentafel of in de zetel werken is geen goed idee voor je rug, nek, schouders en polsen. Informeer bij je werkgever of je bureaustoel (en ander ergonomisch materiaal) tijdelijk mag verhuizen naar je thuiswerkplek. Kan dit niet? Start je werkdag alvast met een opwarming om je spieren los te maken. Draai je polsen, nek en schouders los. Herhaal enkele keren gedurende de dag. Besteed verder veel aandacht aan een correcte zithouding.

Tips nodig voor een goede werkhouding? Bekijk hiervoor de campagne van de Beroepsvereniging Ergonomie (VerV).

Vergeet de pauzeknop niet

We hebben allemaal nood aan een break nu en dan. Thuis is dat niet anders. Daarom: plan je ontspanning en pauzes in. Het is soms verleidelijk om in je stoel te blijven zitten en door te werken. Als je een activiteit hebt gepland, is dat al wat moeilijker. Dan moet je wel pauzeren.

Dus: ontspan regelmatig en stem je pauzes eventueel af met je omgeving. Ga wandelen, een stukje fietsen. Wanneer je terugkomt van je beweegpauze in de buitenlucht ben je meer geconcentreerd en productiever.

Breng je collega’s in beweging 

Samen bewegen doet volhouden en motiveert, zelfs vanop afstand. Wat dacht je van… 

·        Samen sporten voor- of na het werk, of tijdens de middagpauze, fysiek of virtueel.

Organiseer bijvoorbeeld een wandellunch waarbij je op een afgesproken tijdstip elk vanuit je werkplek gaat wandelen. Of daag je collega’s uit voor een challenge zoals 30-30! Lukt het alle collega's om elke dag minimum 30 minuten te bewegen? Maak een eigen groep aan en daag elkaar uit om bijvoorbeeld samen in totaal 24 uur te bewegen.

·        Digitale sportlessen, zoals bijvoorbeeld BBB, pilates, zumbo, bootcamp.
Misschien is er wel een collega die zich geroepen voelt om digitale lessen te geven? 

·        Een wandelvergadering.
In plaats van rond een tafel of achter je bureau te zitten kan je wandelen tijdens het vergaderen. In kleine groepjes en met voldoende afstand is dit perfect Coronaproof. Dit kan ook telefonisch wanneer je elk van thuis uit werkt. Spreek een vast moment af waarop je niet van achter je computer vergadert. 

·        Een beweegmarathon met collega’s
Las een dag in waarop elke collega moet sporten. Los elkaar elk uur af en maak er achteraf een leuke fotoreportage van. Iedereen vult zijn uurtje in zoals hij of zij zelf wenst én op zijn of haar eigen tempo: wandelen, joggen, fietsen, zwemmen, steppen…

Wat je ook organiseert, het is altijd een meerwaarde om je beweegmomenten te delen met je collega’s. Het stimuleert anderen om ook te bewegen. Mail foto’s door naar elkaar, deel je ervaringen en geniet van het bewegen!

 

Recente blogs