Stap voor stap naar een nieuwe gewoonte

10 mei, 2022

Blogarchief

Dagelijks bewegen in de natuur, het is een gewoonte die je gezondheid een boost geeft. Maar hoe zorg je ervoor dat je ook na de 30-30 campagne blijft bewegen in het groen? Door kleine stapjes te zetten, aldus James Clear, schrijver van het boek Elementaire gewoontes. 

Goed nieuws dus! Verandering in je leven kan je niet enkel bereiken door grote of ingewikkelde stappen te zetten. Echte verandering komt voort uit honderden kleine veranderingen. Het effect van deze kleine gewoontes is op het eerste gezicht niet merkbaar, maar als je ze een tijdje elke dag blijft doen, dan kan die kleine verandering tot grote resultaten leiden.

Die kleine veranderingen kan je volhouden door te focussen op wie je wil worden, in plaats van met wat je wil bereiken. Doelen bepalen de richting, maar het uitvoeren van de processen levert vooruitgang op. Dus, bepaal eerst wie je wil zijn, waar je voor wilt staan en wat je waarden zijn. Vervolgens: bewijs het aan jezelf met kleine overwinningen.

Klaar om een nieuwe, gezonde gewoonte te ontwikkelen? Onderstaande tips helpen je al een eind op weg!

  •  Maak het zichtbaar
  • Maak het aantrekkelijk
  • Maak het gemakkelijk
  • Maak het bevredigend
  • Maak duidelijke plannen over waar en wanneer je jouw nieuwe gewoontes gaat uitvoeren. Bijvoorbeeld, elke zaterdag om 9u ga ik met de fiets naar de bakker.

  • Stapel een nieuwe gewoonte bovenop een gewoonte die je al hebt. Nadat je de kinderen naar school hebt gebracht, maak je een korte wandeling.

  • Hoe aantrekkelijker iets is, hoe groter de kans dat het een gewoonte oplevert. Koppel een actie die je moet doen, aan een actie die je graag doet. De verwachting van een beloning zet ons aan tot actie. Die work-out doe je samen met een vriend om bij te praten.

  • Sluit aan bij een cultuur waarin de leden jouw gewenst gedrag vertonen. Hoe dichter we bij anderen staan, hoe groter de kans dat we hun gewoontes imiteren. Maak je lid van een natuurvereniging die er regelmatig op uit trekt.

  • Optimaliseer jouw omgeving om acties gemakkelijker te maken. Leg de avond voordien jouw sportkleren en sportschoenen klaar voor de volgende dag. 

  • De twee-minuten regel: start met een nieuwe gewoonte die je in twee minuten of minder kan uitvoeren. Doe 5 push-ups, loop de trap op en neer, … De verkorte gewoonte is een opstapje dat uiteindelijk leidt tot het gewenste resultaat. De volgende dagen bouw je dan langzaam op.

  • Het visueel meten van vooruitgang is motiverend en versterkt je gedrag. Dagelijks jouw dagboek in je 30-30 account invullen is een eenvoudige manier om te meten of je een gewoonte hebt uitgevoerd. Dit helpt je ook om je te concentreren op het proces in plaats van op het resultaat.

  • Gewoontes zijn gemakkelijker uit te voeren als ze overeenkomen met jouw persoonlijkheid en jouw capaciteiten. Stel jezelf de volgende vragen: wat voelt voor mij leuk? Waardoor verlies ik de tijd uit het oog? Waar heb ik aanleg voor? Ga dus niet joggen, als je hier geen plezier uithaalt, maar kies bijvoorbeeld voor yoga of tennis.

Meer lezen? James Clear – Elementaire Gewoontes

Recente blogs