Veelgestelde vragen

Bewegen in het groen

Ik hou niet van sporten. Kan ik toch meedoen?

Natuurlijk! Bewegen is niet gelijk aan sporten. Wandelen, fietsen of tuinieren is voor de meeste mensen wel haalbaar en goed voor lichaam en geest. Voor je gezondheid is het wel belangrijk dat je aan een matige intensiteit beweegt, en dit bij voorkeur minstens 150 minuten per week. Dit levert je meer gezondheidsvoordeel op dan licht intensieve bewegingen. Bij matig intensief bewegen kan je nog praten, maar een liedje zingen lukt al moeilijker.

Wat betekent bewegen ‘in het groen’?

‘In het groen’ interpreteren we zeer ruim. Het gaat over bewegen in de buitenlucht en dit in een natuurlijke omgeving. Ook bewegen in de omgeving van een rivier, meer of zee valt dus onder bewegen in het groen.  

Waar kan ik bewegen in het groen?

Op de website van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) vind je een overzicht van alle domeinbossen en mogelijke wandelingen. Ook Natuurpunt biedt op zijn website een overzicht met alle reservaten in beheer, inclusief wandelingen en fietsroutes. De vijf Vlaamse provincies beheren samen 50 recreatie- en groendomeinen.

Tenslotte: dankzij het knooppuntennetwerk kan je heel gemakkelijk zelf een wandel-, loop- of fietstocht uitstippelen in het groen. Je klikt je start- en eindpunt aan en de website doet de rest. Neem een kijkje op www.wandelknooppunt.be of www.fietsnet.be.

Waar kan ik het 30-30 bos bewonderen?

Na de Oost-Vlaamse 30-30 campagne van 2017 werden er 2500 bomen aangeplant in het Everslaarbos in Lokeren, net ten noorden van de E17, op het perceel tussen de KMO-zone en de Nieuwestraat.

Na de Vlaamse 30-30 campagne in 2018 werden er 5700 bomen aangepland in het Wullebos in Stekene. 


Account

Het lukt niet om me te registreren.

Zorg ervoor dat alle gegevens ingevuld zijn en noteer je geboortedatum op de aangegeven manier nl. dd-mm-jjjj. Vergeet ook niet akkoord te gaan met de privacy policy. Indien het toch niet lukt om te registeren, stuur dan een mailtje naar info@30-30.be.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten.

Op de accountpagina kan je een nieuw wachtwoord aanvragen. Klik op de link ‘Wachtwoord vergeten?’, vul je e-mail adres in en volg de instructies die je per mail ontvangt.

Waarvoor worden mijn gegevens gebruikt?

Je persoonsgegevens worden gebruikt om te kunnen deelnemen aan de campagne 30-30 en aan het gezondheidsonderzoek. Indien je dit wenst, wordt je e-mail adres gebruikt voor het versturen van "tips and tricks" tijdens de campagne. Je kan de volledige privacy policy hier nalezen.

Hoe kan ik mijn account verwijderen?

Stuur een mailtje naar info@30-30.be met als onderwerp "account verwijderen" om je profiel te wissen. Let op, je account en de daarbij horende gegevens worden hierdoor permanent verwijderd.

Dagboek

Waarom een dagboek bijhouden?

In het dagboek kan je gedurende de campagne al je activiteiten noteren en je voortgang bijhouden. Zo krijg je na de campagne een mooi overzicht van jouw deelname aan 30-30. Voor elke dag dat je bewogen hebt, zie je je online boom groeien en bloeien. Ook ons 30-30 bos groeit met elke geregistreerde deelnemer. Je gegevens maken ook anoniem deel uit van de impactmeting van NatureMinded.

Kan je ook deelnemen zonder dagboek?

Dat kan! Je bent niet verplicht om je activiteiten te noteren.

Ik zie mijn dagboek niet.

Het dagboek is pas zichtbaar bij de start van de campagne en enkel als je ingelogd bent op je account.

Impactmeting

Wat houdt het onderzoek van NatureMinded in?

Met het onderzoek van NatureMinded willen we de effecten nagaan van bewegen in het groen op onze gezondheid. Veel mensen bewegen in het groen, maar wat doet dat met ons? Heeft het voordelige effecten voor lichaam en geest, of maakt het weinig uit waar we bewegen? Deelname aan het onderzoek bestaat uit het invullen van je online dagboek en 3 vragenlijsten die we afnemen op volgende momenten: vlak voor de campagne, vlak na de campagne en 1 maand na de campagne. Het invullen van de vragenlijsten neemt ongeveer 7 minuten in beslag. We willen iedereen warm oproepen om deel te nemen aan het onderzoek.

Groepsinschrijvingen

Hoe maak ik zelf een nieuwe groep aan?

  1. Je bent reeds individueel geregistreerd en wil zelf een nieuwe groep aanmaken:

    Log in met je accountgegevens. Op je dagboekpagina kan je - helemaal onderaan - zelf een groep aanmaken en vervolgens mensen uitnodigen via mail.

  2. Je bent nog niet geregistreerd en wil zelf een nieuwe groep aanmaken:

    Maak een account aan via de registratiepagina. Tijdens de registratie kan je zelf een groep aanmaken en vervolgens mensen uitnodigen via mail.

Hoe sluit ik aan bij een bestaande groep?

  1. Je bent reeds individueel geregistreerd en wil aansluiten bij een bestaande groep:

    Log in met je accountgegevens. Op je dagboekpagina kan je - helemaal onderaan - een groep kiezen waarbij je wil aansluiten.

  2. Je bent nog niet geregistreerd en wil aansluiten bij een bestaande groep:

    Maak een account aan via de registratiepagina. Tijdens de registratie kan je ervoor kiezen om lid te worden van een bestaande groep.

Hoe kan ik meerdere mensen uitnodigen voor mijn groep?
Dat kan door hun e-mailadressen toe te voegen en te scheiden door een ; en een spatie. Bijvoorbeeld voorbeeld1@test.bevoorbeeld2@test.bevoorbeeld3@test.be

Kan ik lid worden van meerdere groepen?

Nee, je kan maar aansluiten bij één groep.

Kan ik veranderen van groep?

De keuze voor een groep kan niet gewijzigd worden tijdens de lopende editie. Bij een nieuwe editie kan je kiezen om aan te sluiten bij een andere groep.

Hoe kan ik met mijn groep een medaille verdienen?

30-30 daagt jullie uit om elke dag 30 minuten te bewegen in het groen.

Heeft 60% van de deelnemers in jullie groep deze doelstelling behaald, dan verdienen jullie een bronzen medaille. Voor een zilveren medaille dient 70% van jullie groep dagelijks een half uurtje er op uit te trekken. Een gouden medaille ontvang je als 85% van de deelnemers dagelijks minimum 30 minuten beweging heeft geregistreerd in het dagboek.